Bayiler yüzünden yeni araba yok
Türkiye otomobil pazarı bu yılın ilk 4 ayında yüzde 60 artışla 333 bin 650 adet satarak rekorlar kırarken, bayilerde alacak araç bulamayınca hem vatandaşların hem de filo kiralama şubesinin kafasını karıştırdı. . Yeni Şafak, bayilerde bulamadığı yeni araçları takibe aldı. İşte adım adım bulunamayan sıfır otomobillerin sebepleri….
ÜRETİM İŞLENİYOR, TRANSFER YOK
Pandemi ile birlikte patlak veren çip kriziyle düşen dünya otomobil üretimi geçen yılın sonundan bu yana bir miktar toparlansa da lojistik sorunlar nedeniyle otomobillerin transferi zorlaştı. Türkiye’de otomobil satan Avrupalı markalar, fabrikada bekleyen araçları transfer etmekte zorlandıklarını açıkladı. Distribütörler veya marka temsilcileri kendi güçlerini kullanarak maliyeti yükseltmek için Türkiye’ye aktarmaya çalışıyorlar. Gemilerde doluluk ya da işçi düşüncesi karayolu ile aşılmaya çalışılmaktadır.
DÜNYADA YÜKSEK TALEP
3 yıldır üretim kaybeden global otomotiv bölümünün toplam 50 milyon talebi ertelediği biliniyor. Gecikme ile toparlanamayan fabrikaların yetersiz çalışma kapasitesi muhtaçlığı artırmaktadır. Avrupa ve Amerika’da artan talepler, Türkiye’ye gelişleri geciktiren sebepler arasında yer alıyor. Öte yandan kârlılığa da bakan otomotiv üreticileri ise alt kategoride yer alan Türkiye’ye arz iştahsız yaklaşıyor.
TAKAS BEKLENTİLERİ ARAÇ YAPAR
Yılda yaklaşık 850 bin aracın satıldığı Türkiye pazarının yüzde 60’ını ithal araçlar oluşturuyor. Döviz kurundaki oynaklık beklentisiyle artan otomobil fiyatlarını fırsata çevirmeye çalışanların yanı sıra birikimlerinin maliyetini enflasyona karşı korumak isteyenler de otomobile yöneliyor. Arabanın tercih sebebi ise basitçe alınıp satılabiliyor olması ortada. Fiyatları artan konutlara ulaşamayan yatırımcılar otomobilleri tercih ediyor. Kârlılığı yüksek seviyelere ulaşan otomotiv sektörü, yatırımcıların gözünde zirveyi bırakmıyor.
10 BİN GALERİ HER ZAMAN SIRADA
Yenişafak’tan Şuayip Alabay’ın haberine göre, bayilerde otomobil olmamasının bir diğer nedeni de Türkiye’de faaliyet gösteren 10 binden fazla otomobil bayisinin bireysel bayilerle iş birliği yaparak tanıdıklarını hep sıraya koyması. Alışılmadık yollarla ticaretini sürdürmeye çalışan oto galerileri, bireysel tüketicilerin önündeki en büyük engel olarak durmaktadır. Bayiler dışında kendi iş kolu olmayıp araba ticareti de yapan diğer işletmeler de gerçekten ihtiyacı olan müşterileri engelleyen bir diğer sebeptir.
FİLOLAR ALACAK ARAÇ BULAMADI
Araç kiralama firmaları bu yıl otomotiv markalarının kapılarını çalıyor. Alacak araç bulamayan 87 milyar TL’lik segmentte 245 bin araç bulunuyor. Araç bulamadıkları için müşterilerini kaybeden ve işlerini kaybeden filo kiralayıcılar, müşteriyi elde tutabilmek adına eskiyen araçlarının sözleşmelerini uzatma yoluna gidiyor.
SİSTEMİ YILDA KİLİTLEYEN 3 SATIŞ HAKKI
Kişisel kullanıcının yılda 3 defa satış yapabileceği motorlu araçlar için Ticaret Bakanlığı’nın 6 ay 6 bin kilometre kuralını aşan alıcılar adeta sistemi kilitliyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı geçen yıl 100 bin kişinin bu hakkı aştığını belirtmişti. Bu yılın ilk üç ayında otomotiv ticaretinin boyutları da arttı. Mart ayında 1 milyonu aşan hareketlilik TÜİK verilerine yansıdı. Bu yılın ilk üç ayında ikinci el ticareti 2,7 milyonu aştı.